Wszystkie bestsellery
c019.jpg
  • c019.jpg

C019 - Zestaw porcelanowych parownic

C019

W skład zestawu wchodzą trzy parownice o pojemności 35 ml, 100 ml i 125 ml. Parownice wykonane z porcelany są odporne na działanie wysokiej temperatury. Mogą służyć do odparowywania lub zatężania roztworów, a także do wykonywania eksperymentów chemicznych

24,00 zł
Brutto
Dostawa w ciągu 1-2 dni
Ilość

Opis

W skład zestawu wchodzą trzy parownice o pojemności 35 ml, 100 ml i 125 ml. Parownice wykonane z porcelany są odporne na działanie wysokiej temperatury. Mogą służyć do odparowywania lub zatężania roztworów, a także do wykonywania eksperymentów chemicznych wymagających ogrzewania lub takich, podczas których wydziela się ciepło. Zestaw może być wykorzystany zarówno przez uczniów, jak i nauczycieli na wszystkich etapach kształcenia – w szkole podstawowej na lekcjach przyrody, w szkołach gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej na lekcjach chemii i fizyki.

Wykonaj doświadczenia razem z EduVis: Rozdzielanie mieszanin

Potrzebne materiały i przyrządy:

  1. Zlewka o poj. 100 i 250 ml (Chemiczny zestawu nr 10)
  2. Bagietka szklana (Chemiczny zestaw nr 2)
  3. Parownica porcelanowa poj. 100 ml (Chemiczny zestawu nr 19)
  4. Palnik spirytusowy (Chemiczny zestaw nr 11)
  5. Trójnóg (Chemiczny zestaw nr 23)
  6. Statyw laboratoryjny z uchwytem (pierścieniem) do rozdzielacza (Chemiczny zestaw nr 20)
  7. Rozdzielacz (Chemiczny zestaw nr 3)
  8. Kolba stożkowa + lejek (Chemiczny zestaw nr 25)
  9. Sączki bibułowe (Chemiczny zestaw nr 44, Chemiczny zestaw nr 45)
  10. Tryskawka plastikowa
  11. Szkiełko zegarkowe (Chemiczny zestaw nr 9)

Potrzebne odczynniki:

  1. Siarczan(VI) miedzi(II) (ewentualnie chlorek sodu)
  2. Węglan wapnia (może być zastąpiony sproszkowanym kawałkiem kredy; ewentualnie piasek)
  3. Olej spożywczy

Opisy doświadczeń:

Doświadczenie 1. Sporządzanie i rozdzielanie roztworu soli (na przykładzie siarczanu(VI) miedzi(II))

Do zlewki o poj. 100 ml wlać ok. 15 ml wody (o temp. pokojowej) i dodać ok. 3 g siarczanu(VI) miedzi(II) (można też użyć soli kuchennej), po czym mieszać szklaną bagietką aż do rozpuszczenia. Otrzymana mieszanina jest jednorodna – gołym okiem nie można rozróżnić jej składników. W celu rozdzielenia należy przygotować zestaw do odparowywania, składający się z parownicy, trójnogu i palnika spirytusowego (rys.1). Zamiast trójnogu, do podtrzymania parownicy można użyć kółka metalowego umieszczonego w statywie. Sporządzony roztwór należy wlać do parownicy i rozpocząć ogrzewanie. W razie potrzeby należy dostosować wysokość palnika używając podkładki odpowiedniej wysokości lub regulować wysokość zawieszenia parownicy w statywie, aby większa część płomienia obejmowała dno parownicy, ale knot palnika go nie dotykał. Po kilku minutach rozpocznie się wrzenie roztworu, a w miarę ubywania roztworu na ściankach parownicy zaczną pojawiać się kryształki soli. Jeśli wrzenie byłoby zbyt gwałtowne, należy obniżyć nieco palnik lub podnieść parownicę. W celu ilościowego rozdzielenia należałoby zastosować zestaw do destylacji, jednak przez umieszczenie nad parownicą pustej zlewki można zaobserwować parę wodną skraplającą się na jej zewnętrznych ściankach (rys. 2). Brak zabarwienia skraplanej wody kontrastuje z niebieskim kolorem roztworu, co pozwala na lepsze zaobserwowanie rozdzielenia.

doświadczenie rozdzielanie mieszanin

Roztworu nie należy odparowywać zupełnie do sucha, ale przerwać ogrzewanie, gdy pozostałość będzie półpłynna lub zacznie pryskać. Po ostudzeniu w parownicy można dostrzec drobne kryształy soli.

Doświadczenie 2. Sporządzenie i rozdzielenie mieszaniny wody i oleju

Do zlewki poj. 250 ml wlać 50 ml wody i 50 ml oleju spożywczego, po czym zamieszać bagietką. Tworzy się mieszanina niejednorodna – widoczne są drobne krople oleju rozproszone w wodzie, które po ustaniu mieszania łączą się tworząc osobną, górną warstwę cieczy (przy tej okazji można wspomnieć o różnicy gęstości – ciecz lżejsza tworzy górną warstwę, a także wprowadzić pojęcia hydrofobowości i hydrofilowości). Aby łatwo rozdzielić mieszaninę, należy przelać ją do rozdzielacza (dla wygody umieszczonego w uchwycie na statywie) i odczekać aż nastąpi pełne rozdzielenie warstw. Następnie odkręcić kranik i powoli zlać dolną warstwę (wodę) do zlewki podstawionej pod rozdzielacz. Nóżka rozdzielacza powinna dotykać wewnętrznej ścianki zlewki, aby ciecz spływała łagodnie i bez chlapania.

Doświadczenie 3. Sporządzanie i rozdzielanie mieszaniny węglanu wapnia i chlorku sodu

Do zlewki o poj. 100 ml należy wsypać ok. 5 g węglanu wapnia (ewentualnie sproszkowanej kredy; w razie jej braku można użyć piasku) i 5 g chlorku sodu (soli kuchennej; można też użyć dowolnej innej soli rozpuszczalnej w wodzie, np. siarczanu(VI) miedzi(II)). Aby rozdzielić tą mieszaninę wykorzystujemy różnice we właściwościach składników – w tym przypadku różnice w rozpuszczalności w wodzie. Sól kuchenna dobrze rozpuszcza się w wodzie, a węglan wapnia jest trudno rozpuszczalny (przy okazji tego doświadczenia można zaznajomić uczniów z tablicą rozpuszczalności). Do zlewki należy wlać ok. 25-30 ml wody i mieszać całość szklaną bagietką przez ok. minutę. Następnie należy przygotować zestaw do sączenia: do statywu zamocować kółko, w którym umieścić lejek z założonym sączkiem (po umieszczeniu sączka w lejku warto zwilżyć go lekko wodą, dzięki czemu nie będzie on „wyskakiwał" z lejka). Pod lejkiem należy umieścić kolbę stożkową w taki sposób, aby nóżka lejka dotykała wewnętrznej strony szyjki kolby.
Na sączek należy wlać mieszaninę ze zlewki, uważając, aby poziom cieczy w lejku nie przekroczył poziomu sączka (w razie potrzeby wlewać zawiesinę porcjami, w miarę ubywania cieczy z lejka). Resztki osadu ze zlewki można przenieść na sączek posługując się tryskawką z wodą (nie należy jednak używać zbyt dużej ilości wody, jeśli planuje się późniejsze odparowywanie). Po przesączeniu całej mieszaniny należy przemyć osad na sączku dwiema porcjami wody po 5 ml. Sączek z osadem należy rozłożyć na szkiełku zegarkowym do wysuszenia, a roztwór z lejka należy przenieść do parownicy i odparować wodę w sposób podany w doświadczeniu nr 1.

Wykorzystanie zgodnie z podstawą programową:
III etap edukacyjny, punkt 1., podpunkty 7), 8)
IV etap edukacyjny, zakres rozszerzony, punkt 5., podpunkty 4), 5)

Wygląd produktu na zdjęciu może odbiegać od wyglądu produktu w rzeczywistości.

Szczegóły produktu
C019
106 Przedmioty
Nowy
8 innych produktów w tej samej kategorii:
Zobacz także

kod produktu: C009

C009 - Szkiełka zegarkowe – 100 mm

W komplecie znajduje się 10 szkiełek zegarkowych o średnicy 100 mm. Zestaw ten może być wykorzystany na wszystkich etapach kształcenia w szkole podstawowej na lekcjach przyrody, a w szkołach gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej na lekcjach chemii i fizyki
Cena 28,00 zł
Więcej
W magazynie

kod produktu: C010

C010 - Zestaw zlewek

W skład zestawu wchodzą cztery zlewki o różnej pojemności: 250, 200, 100 i 50 cm3. Zestaw ten może być wykorzystany zarówno przez uczniów, jak i nauczycieli na wszystkich etapach kształcenia…
Cena 28,00 zł
Więcej
W magazynie

kod produktu: C020

C020 - Statyw laboratoryjny

Zestaw zawiera elementy statywu laboratoryjnego – podstawowego wyposażenia każdej pracowni chemicznej. W skład kompletu wchodzi trójkątna podstawa, kolumna statywu, przedłużenie kolumny, zaciski (4 sztuki), dwa kółka (jedno o średnicy 50 mm, drugie 80 mm)
Cena 360,00 zł
Więcej
W magazynie

kod produktu: C023

C023 - Trójnóg metalowy

Wykonany ze stali nierdzewnej trójnóg metalowy o wysokości 18 cm może być niezbędnym uzupełnieniem palnika, przede wszystkim gazowego o wysokości nieprzekraczającej 15,5 cm, (w mniejszym stopniu, ze względu na wysokość, palnika spirytusowego, który
Cena 39,00 zł
Więcej
W magazynie

kod produktu: C025

C025 - Zestaw kolb stożkowych z lejkiem

W skład zestawu wchodzą wykonane ze szkła dwie kolby stożkowe (erlenmajerki) o pojemności 50 ml i 100 ml oraz lejek. Elementy zestawu stanowią niezbędne wyposażenie pracowni chemicznej. Kolby stożkowe mogą służyć do ogrzewania, przechowywania substancji
Cena 27,00 zł
Więcej
W magazynie