Zestaw zawiera szklany termometr o długości 29 cm i średnicy 6 mm oraz plastikowy futerał. Działka elementarna termometru wynosi 1°C. Termometr posiada ucho umożliwiające jego zawieszenie. Pasuje do kalorymetru (zestaw nr 37). Nie zawiera rtęci
Zestaw składa się z dwóch polaryzatorów liniowych oprawionych w kartonowe ramki z podziałką kątową. Można za ich pomocą pokazać, że światło w naszym otoczeniu jest bardzo często światłem częściowo spolaryzowanym, a także wykonywać doświadczenia ilościowe
Zestaw składa się z metalowego toru oraz siedmiu kólek metalowych. Wykorzystując elementy zestawu można:
zademonstrować:
oddziaływanie bezpośrednie - zderzenia kulek na torze;
oddziaływania "na odległość" (ciało w polu grawitacyjnym) - oddziaływanie grawitacyjne z Ziemią kilku kulek spoczywających na poziomym torze powoduje ich równoczesny ruch po podniesieniu jednego końca toru;
zilustrować zasadę zachowania pędu - zderzenia na torze różnych par kulek;
Zestaw może być także pomocny w omawianiu względności ruchu.
Proponowany sposób przeprowadzenia doświadczeń:
Oddziaływanie bezpośrednie.
Na środku poziomo położonego toru ustawiamy w jednakowych odstępach (około 5cm) trzy kulki metalowe. Czwartą kulkę "puszczamy" po torze, nadając jej możliwie dużą szybkość. Obserwujemy zderzenia kulek.
Kiedy kolejne kulki zaczynają się poruszać?
Jaka jest przyczyna ruchu kolejnych kulek?
Jak nazywa się ten rodzaj oddziaływań?
Oddziaływanie "na odległość" (ciało w polu grawitacyjnym).
Na środku poziomo położonego toru ustawiamy w jednakowych odstępach (5 - 10cm) cztery kulki metalowe. Jeden z końców toru unosimy w górę. Obserwujemy ruch kulek.
Jaka siła powoduje równoczesny ruch kulek po podniesieniu toru?
Jaki to rodzaj oddziaływań?
Zasada zachowania pędu.
Na środku poziomo położonego toru ustawiamy kulkę metalową. Drugą kulkę metalową "puszczamy" po torze. Obserwujemy zderzenie kulek.
Badanie ruchu jednostajnie przyspieszonego.
Obserwujemy ruch metalowej lub szklanej kulki (jej środka ciężkości) po torze nachylonym pod niewielkim kątem do poziomu. Korzystając ze skali, odczytujemy w równych odstępach czasu położenie kulki. Przedstawiamy na wykresie drogę przebytą przez kulkę od początku ruchu. Obliczamy drogę przebytą w kolejnych odstępach czasu, a następnie szybkość średnią w kolejnych odstępach czasu i sporządzamy wykres zależności tej szybkości od czasu. Na podstawie tego wykresu obliczamy wartość przyspieszenia w kolejnych odstępach czasu i przedstawiamy na wykresie. Jaki to ruch?
Wygląd produktu na zdjęciu może odbiegać od wyglądu produktu w rzeczywistości.
Zestaw zawiera siłomierz o zakresie pomiarowym 0–2,5 N. Siłomierz posiada przezroczysty korpus, co umożliwia (korzystne dydaktycznie) poznanie jego wewnętrznej budowy. Znajdująca się w górnej części nakrętka pozwala na łatwą regulację wskazania „zera” na
Zestaw zawiera pięć sprężyn, każda o innym współczynniku sprężystości. Sprężyny zakończone są kółeczkami. Zestaw może służyć do wyznaczania współczynnika sprężystości sprężyn oraz badania zależności wydłużenia sprężyny od siły powodującej wydłużenie
Odcinek drutu, który posiada pamięć kształtu. Można nadać mu dowolny kształt – zgiąć, zwinąć w sprężynkę itp. Po podgrzaniu (w ciepłej wodzie lub za pomocą suszarki do włosów) przyjmuje kształt pokazany na zdjęciu. Kształt, który „pamięta”.
Bączek o średnicy około 3 cm. Pozornie wbrew prawom fizyki, bączek wprawiony w szybki ruch obrotowy „wstaje” (odwraca się) i kręci się na nóżce. Wstające bączki już od ponad stu lat wzbudzają zainteresowanie fizyków.
Jest to siłomierz o zakresie pomiarowym 0-5 N. Posiada przezroczysty korpus, co umożliwia korzystne dydaktycznie poznanie jego wewnętrznej budowy. Znajdująca się w górnej części nakrętka pozwala na łatwą regulację wskazania „zera” na skali pomiarowej
Zestaw służy do efektownej, nietypowej demonstracji zjawiska indukcji elektromagnetycznej i reguły Lenza. Składa się z trzech rurek (miedzianej, aluminiowej, plastikowej), trzech magnesów neodymowych oraz trzech pręcików wykonanych z mosiądzu