Wszystkie bestsellery
  • Baner EduVis pomoce dydaktyczne - ta sama jakość

    Baner EduVis pomoce dydaktyczne - ta sama jakość
z160_www.jpg_product
  • z160_www.jpg_product

Z160 - Pojazd odrzutowy

Z160
90,00 zł
Brutto
Ilość

Opis

Zestaw umożliwia demonstrację III zasady dynamiki Newtona w bardzo przystępny i zarazem efektowny sposób: pojazd napędzany siłą odrzutu powietrza z balonika przejedzie kilka metrów. W jednym prostym doświadczeniu topnieją wieki dzielące pierwsze pomysły wykorzystania odrzutu (starożytna bania Herona, aeolipila), powrót do nich w czasach nowożytnych (średniowieczne fajerwerki, pojazd odrzutowy na parę Newtona) i w końcu w pełni skuteczne ich wykorzystanie w wieku ubiegłym (samoloty odrzutowe, rakiety, poduszkowce).

Budowa/Opis techniczny:
Zestaw składa się z pojazdu (pleksiglas, 14 cm długości, 7 cm szerokości, 7 cm wysokości na kółkach o średnicy 3 cm), wyposażonego w dwustronny króciec do przepływu powietrza, dwóch balonów oraz ręcznej pompki powietrza (28 cm długości, 5 cm średnicy). Przygotowanie zestawu do działania polega na nasadzeniu balonu na szerszą końcówkę króćca, skierowaną do środka wózka.

Działanie:
Wylot dołączonej do zestawu pompki powietrza umieszczamy w węższym końcu króćca i szybko pompujemy powietrze do balonu. Po satysfakcjonującym zwiększeniu jego objętości wyjmujemy pompkę z króćca, zatykając wylot powietrza palcem. Przyrząd ustawiamy na równej i gładkiej powierzchni, np. na blacie ławki szkolnej lub równej podłodze, balonem w kierunku ruchu (należy wziąć pod uwagę, że samochód może przejechać 5-6 m przy solidnym napompowaniu balonika). Po odsłonięciu wylotu powietrza pojazd zaczyna toczyć się w kierunku przeciwnym do wypływu gazów. Warto zwrócić uwagę uczniów na niezgodną z intuicją zmianę przyspieszenia wózka i przedyskutować z nimi jej przyczyny. Przed dłuższym nieużytkowaniem pojazdu warto zdjąć balonik z króćca (guma napięta szybciej parcieje).

Przykładowe wykorzystanie pomocne w realizacji podstawy programowej z fizyki:
III etap edukacyjny, punkt 1., podpunkt 10). „Uczeń opisuje wzajemne oddziaływanie ciał, posługując się trzecią zasadą dynamiki Newtona”.
IV etap edukacyjny, poziom rozszerzony, punkt 1., podpunkt 9). „Uczeń stosuje trzecią zasadę dynamiki Newtona do opisu zachowywania się ciał”.

Wygląd produktu na zdjęciu może odbiegać od wyglądu produktu w rzeczywistości.

Szczegóły produktu
Z160
14 Przedmioty
Nowy
16 innych produktów w tej samej kategorii:

kod produktu: Z066

Z066 - Siłomierz 2,5 N

Zestaw zawiera siłomierz o zakresie pomiarowym 0–2,5 N. Siłomierz posiada przezroczysty korpus, co umożliwia (korzystne dydaktycznie) poznanie jego wewnętrznej budowy. Znajdująca się w górnej części nakrętka pozwala na łatwą regulację wskazania „zera” na
Cena 20,00 zł
Więcej
W magazynie

kod produktu: Z004

Z004 - Zestaw do demonstracji oddziaływania bezpośredniego i na odległość, zasady zachowania pędu oraz badania ruchu jedno

Zestaw składa się z metalowego toru z podziałką oraz czterech metalowych i trzech szklanych kulek. Za jego pomocą można zademonstrować oddziaływanie bezpośrednie i „na odległość”, zilustrować zasadę zachowania pędu i badać ruch jednostajnie przyspieszony
Cena 69,00 zł
Więcej
W magazynie

kod produktu: Z120

Z120 - Ręczna tłokowa pompa próżniowa

Może być używana do wytwarzania zarówno podciśnienia (wypompowywania powietrza z klosza próżniowego, rury Newtona itp.), jak i nadciśnienia (pompowania powietrza do zbiornika). Główne elementy pompy są wykonane ze stali, cylinder jest pokryty emalią
Cena 80,00 zł
Więcej
W magazynie
Zobacz także

kod produktu: Z016

Z016 - Lewitujące magnesy

Zestaw składa się z sześciu jednakowych magnesów pierścieniowych oraz z drewnianej podstawki. Każdy magnes jest pokryty warstwą plastiku o innym kolorze. Za pomocą zestawu można zilustrować oddziaływanie na odległość, a także pierwszą i trzecią zasadę
Cena 39,00 zł
Więcej
W magazynie