Wszystkie bestsellery
z160_www.jpg_product
  • z160_www.jpg_product

Z160 - Pojazd odrzutowy

Z160
90,00 zł
Brutto
Dostawa w ciągu 1-2 dni
Ilość

Opis

Zestaw umożliwia demonstrację III zasady dynamiki Newtona w bardzo przystępny i zarazem efektowny sposób: pojazd napędzany siłą odrzutu powietrza z balonika przejedzie kilka metrów. W jednym prostym doświadczeniu topnieją wieki dzielące pierwsze pomysły wykorzystania odrzutu (starożytna bania Herona, aeolipila), powrót do nich w czasach nowożytnych (średniowieczne fajerwerki, pojazd odrzutowy na parę Newtona) i w końcu w pełni skuteczne ich wykorzystanie w wieku ubiegłym (samoloty odrzutowe, rakiety, poduszkowce).

Budowa/Opis techniczny:
Zestaw składa się z pojazdu (pleksiglas, 14 cm długości, 7 cm szerokości, 7 cm wysokości na kółkach o średnicy 3 cm), wyposażonego w dwustronny króciec do przepływu powietrza, dwóch balonów oraz ręcznej pompki powietrza (28 cm długości, 5 cm średnicy). Przygotowanie zestawu do działania polega na nasadzeniu balonu na szerszą końcówkę króćca, skierowaną do środka wózka.

Działanie:
Wylot dołączonej do zestawu pompki powietrza umieszczamy w węższym końcu króćca i szybko pompujemy powietrze do balonu. Po satysfakcjonującym zwiększeniu jego objętości wyjmujemy pompkę z króćca, zatykając wylot powietrza palcem. Przyrząd ustawiamy na równej i gładkiej powierzchni, np. na blacie ławki szkolnej lub równej podłodze, balonem w kierunku ruchu (należy wziąć pod uwagę, że samochód może przejechać 5-6 m przy solidnym napompowaniu balonika). Po odsłonięciu wylotu powietrza pojazd zaczyna toczyć się w kierunku przeciwnym do wypływu gazów. Warto zwrócić uwagę uczniów na niezgodną z intuicją zmianę przyspieszenia wózka i przedyskutować z nimi jej przyczyny. Przed dłuższym nieużytkowaniem pojazdu warto zdjąć balonik z króćca (guma napięta szybciej parcieje).

Przykładowe wykorzystanie pomocne w realizacji podstawy programowej z fizyki:
III etap edukacyjny, punkt 1., podpunkt 10). „Uczeń opisuje wzajemne oddziaływanie ciał, posługując się trzecią zasadą dynamiki Newtona”.
IV etap edukacyjny, poziom rozszerzony, punkt 1., podpunkt 9). „Uczeń stosuje trzecią zasadę dynamiki Newtona do opisu zachowywania się ciał”.

Wygląd produktu na zdjęciu może odbiegać od wyglądu produktu w rzeczywistości.

Szczegóły produktu
Z160
14 Przedmioty
Nowy
8 innych produktów w tej samej kategorii:

kod produktu: Z087

Z087 - Kamerton

Zestaw zawiera kamerton 440 Hz, który może być używany w wielu doświadczeniach z akustyki. Za jego pomocą można demonstrować m.in. powstawanie fal akustycznych oraz, wraz z kamertonem przestrajalnym np. z zestawu nr 71, zjawisko rezonansu akustycznego
Cena 29,00 zł Cena podstawowa 44,00 zł
Więcej
W magazynie

kod produktu: Z051

Z051 - Cztery sześciany z różnych materiałów

Zestaw zawiera cztery klocki sześcienne (z ołowiu, mosiądzu, żelaza, aluminium) z haczykami. Klocki mogą służyć do wykonania doświadczenia „wyznaczanie gęstości różnych substancji…” (obowiązkowe w nowej podstawie programowej dla gimnazjum, wymaganie 9.1)
Cena 180,00 zł
Więcej
W magazynie

kod produktu: Z021

Z021 - Klocki do badania siły tarcia

Zestaw składa się z trzech jednakowych klocków o wymiarach 12x12x3 cm. Każdy z klocków posiada dwa haczyki. Klocki można łączyć ze sobą lub ustawiać jeden na drugim. Za pomocą klocków z zestawu można badać, od czego zależy siła tarcia kinetycznego
Cena 58,00 zł Cena podstawowa 60,00 zł
Więcej
W magazynie
Zobacz także

kod produktu: Z016

Z016 - Lewitujące magnesy

Zestaw składa się z sześciu jednakowych magnesów pierścieniowych oraz z drewnianej podstawki. Każdy magnes jest pokryty warstwą plastiku o innym kolorze. Za pomocą zestawu można zilustrować oddziaływanie na odległość, a także pierwszą i trzecią zasadę
Cena 39,00 zł
Więcej
W magazynie