0
0,00 zł
 x 

Twój koszyk jest pusty

Ostatnio oglądane produkty

z187
Z187 - Równia pochyła większa
375,00 zł
399,00 zł
Drukuj

Z187 - Równia pochyła większa

Kod produktu: Z187
Cena brutto:375,00 zł
Cena podstawowa z VAT 399,00 zł
Rabat -24,00 zł

Prawie metrowej długości równia pochyła o regulowanym kącie nachylenia pozwala na wykonanie szeregu doświadczeń z ruchem jednostajnym i zmiennym, z uwzględnieniem tarcia kinetycznego lub bez, badanie tarcia statycznego i ruchu toczącego się walca. Dołączony siłomierz i zestaw obciążników pomagają w zmierzeniu lub dobraniu odpowiedniej dla danego doświadczenia siły działającej w górę równi.

Budowa/Opis techniczny:
W skład zestawu wchodzi równia, statyw i akcesoria. Równią jest belka o długości 80 cm (z naniesioną skalą długości wzdłuż niej), szerokości 10 cm, zakończona u dołu poprzecznym elementem zatrzymującym zjeżdżające obiekty, u góry zaś zaopatrzona w blok nieruchomy średnicy 4 cm o regulowanej pozycji. Z tyłu równi znajduje się otwór, w który należy włożyć metalowy pręt długości ok. 13 cm – uchwyt do statywu.
Na statyw składa się solidna żeliwna podstawa o wymiarach 21 cm x 13 cm, w którą należy wkręcić stalowy pręt statywu (50 cm długości, 1 cm średnicy) i nałożyć nań łącznik krzyżowy, do którego wpuszczamy wystający pręt z równi, tworząc możliwość dowolnej regulacji jej nachylenia.
Akcesoriami są: 2 kawałki linki (1 m długości każdy), zestaw 10 obciążników 50 g w opakowaniu, drewniany klocek o masie ok. 190 g (ok. 10 cm x 8 cm x 4 cm), zaopatrzony w 6 otworów dopasowanych do załączonych obciążników (3 na największej i 3 na średniej ścianie) i haczyk do przywiązania linki, walec drewniany o średnicy 4,5 cm i długości 8 cm i masie ok. 200 g, z dołączony zaczepem do osi oraz siłomierz rozciągany o zakresie 2,5 N i najmniejszej działce 0,05 N (wyskalowany również w gramach).


Działanie
Przykładowe zastosowania:

  • badanie współczynnika tarcia statycznego (zwiększanie kąta nachylenia równi i znalezienie takiego, przy którym ciało na niej położone zaczyna się zsuwać bądź wykorzystanie siłomierza przy różnych kątach nachylenia równi – różnych naciskach),
  • badanie siły tarcia statycznego lub kinetycznego w zależności od wielkości powierzchni trących obiektów (różne pozycje klocka) i nacisku (dodatkowe obciążanie klocka),
  • badanie ruchu jednostajnie przyspieszonego bez tarcia (z wykorzystaniem wózka i obciążeniem na lince przerzuconej przez blok) lub z uwzględnieniem tarcia (wykorzystując klocek),
  • badanie ruchu postępowego walca z poślizgiem lub bez, w dół bądź w górę równi.

Powiązane produkty: Wykorzystanie zgodnie z podstawą programową:
IV etap edukacyjny, zakres rozszerzony, punkt 1., podpunkt 8) „Uczeń wyjaśnia ruch ciał na podstawie drugiej zasady dynamiki Newtona" czy też podpunkt 12) „uczeń posługuje się pojęciem siły tarcia do wyjaśniania ruchu ciał"; punkt 2. Podpunkt 7) „Uczeń analizuje ruch obrotowy bryły sztywnej pod wpływem momentu sił"; Punkt 13. Wymagania doświadczalne „Uczeń bada ruch prostoliniowy jednostajny i zmienny (np. wyznacza przyspieszenie)".