Wszystkie bestsellery
  • Rabat
z207a-new-klosz-prozniowy-z-dzwonkiem-elektrycznym.jpg
  • z207a-new-klosz-prozniowy-z-dzwonkiem-elektrycznym.jpg

Z207 - Klosz próżniowy z dzwonkiem elektrycznym

Z207
349,00 zł
310,00 zł Zniżka 39,00 zł
Brutto
Najniższa cena w okresie 30 dni przed obniżką: 349,00 zł
Dostawa w ciągu 1-2 dni
Ilość

Opis

Próżniowa podstawka z kloszem razem z pompą próżniową (Zestaw nr 228. Jednostopniowa elektryczna pompa próżniowa) stanowi komplet elementów potrzebnych pozwalających na wykonywanie efektownych doświadczeń pokazowych w warunkach obniżonego ciśnienia. Dołączony dzwonek elektryczny, dzięki przejrzystej konstrukcji i braku obudowy pozwala poznać zasadę jego działania, w połączeniu z kloszem zaś wykazać, że dźwięk nie rozchodzi się w próżni.

Budowa/Opis techniczny:
Plastikowa podstawa o wysokości ok. 3 cm posiada średnicę około 17 cm. W podstawie znajduje się króciec do podłączenia węża próżniowego oraz zawór odcinający stolik z kloszem od węża.
Sam szklany klosz posiada objętość ok. 4 dm3 (wymiary zewnętrzne 15 cm średnicy i 20 cm wysokości).
W skład zestawu wchodzi jedno kompletne doświadczenie, elektryczny dzwonek zasilany bateriami. Na drewnianej podstawce umieszczona jest płytka ze szkła organicznego, do której przymocowano elektromagnes z przerywaczem, przyciągający zworę, zakończoną kulką, która uderza czaszę dzwonka. Z tyłu znajduje się pojemnik na ogniwa zasilające. Dzwonek zasilany na baterie (nie wchodzą w skład zestawu). Klosz przed położeniem na stoliku powinien mieć dolną krawędź posmarowaną smarem uszczelniającym.

Działanie:
Po umieszczeniu dzwonka z ogniwami na stoliku i włączeniu go przykrywamy go posmarowanym kloszem, zwracamy uwagę na poziom głośności dzwonka i uruchamiamy pompę. Z obniżanym ciśnieniem wyraźnie słyszymy różnicę w głośności dzwonka. Wnioskujemy, że obecność powietrza jest konieczna do przewodzenia dźwięku.
Inne proponowane doświadczenia:

  • pod kloszem umieszczamy lekko nadmuchany i zawiązany balonik gumowy; przy odpompowywaniu klosza balonik zwiększa objętość; przed doświadczeniem balon ma stałą objętość, bo ciśnienie wewnętrzne równoważone jest ciśnieniem zewnętrznym i parciem ze strony gumy; ciśnienie na zewnątrz balonika niego maleje, przez co powietrze wewnątrz niego może zwiększyć objętość, aż nowe, większe napięcie gumy nie zrównoważy ciśnienia wewnętrznego;
  • pod kloszem umieszczamy niewielką ilość świeżo wyciśniętej bitej śmietany/pianki do golenia/pianki do jedzenia (marshmallow); stwierdzmy wzrost ich objętości przy odpompowywaniu powietrza spod klosza;
  • pod kloszem umieszczamy zlewkę (Chemiczny zestaw nr 10. Zestaw zlewek) lub krystalizator z wodą o temperaturze pokojowej; przy odpompowywaniu klosza stwierdzamy wrzenie wody, mimo jej nieogrzewania; po wpuszczeniu powietrza podajemy uczniom naczynie aby przekonali się, że nie jest gorąca; wykazaliśmy zależność temperatury wrzenia od ciśnienia zewnętrznego.

Przykładowe wykorzystanie pomocne w realizacji podstawy programowej
III etap edukacyjny, punkt. 3., podpunkt 6): „Uczeń posługuje się pojęciem ciśnienia (...)"

Wygląd produktu na zdjęciu może odbiegać od wyglądu produktu w rzeczywistości.

Szczegóły produktu
Z207
7 Przedmioty
Nowy
8 innych produktów w tej samej kategorii:
Zobacz także

kod produktu: C010

C010 - Zestaw zlewek

W skład zestawu wchodzą cztery zlewki o różnej pojemności: 250, 200, 100 i 50 cm3. Zestaw ten może być wykorzystany zarówno przez uczniów, jak i nauczycieli na wszystkich etapach kształcenia…
Cena 28,00 zł
Więcej
W magazynie