Wszystkie bestsellery
  • Baner EduVis pomoce dydaktyczne - ta sama jakość

    Baner EduVis pomoce dydaktyczne - ta sama jakość
z213-kolo-zyroskopowe.jpg_product
  • z213-kolo-zyroskopowe.jpg_product
  • z213-kolo-zyroskopowe.jpg

Z213 - Koło żyroskopowe do doświadczeń z ruchem obrotowym

Z213
599,00 zł
Brutto
Ilość

Opis

Duży model żyroskopu

Koło żyroskopowe pozwala w widowiskowy sposób zademonstrować ruch precesyjny rozkręconego bąka czy też zasadę zachowania momentu pędu, jeśli zostanie wykorzystywane wraz z zestawem 214., czyli platformą obrotową z hantlami.

Budowa/Opis techniczny:
Koło ma średnicę ok. 66 cm. Z obu stron jego osi wystają metalowe uchwyty w formie elegancko wykończonych cylindrów o długości ok. 10 cm i średnicy 4 cm. W każdej z nich znajdują się po dwa otwory w ściance bocznej.

Działanie:

  • Użycie samego koła: do otworu w jednej z rączek przywiązujemy mocny sznurek (nie jest zawarty w zestawie). Podnosimy koło za sznurek – przyjmuje ono pozycję poziomą, oś zaś, wskazywana przez obie rączki, jest pionowa. Jeśli jednak rozkręcimy szybko koło w pozycji pionowej i pozwolimy mu zawisnąć na sznurku, pozostanie ono w pozycji pionowej (z osią poziomo). Wykaże ono jednocześnie ruch precesyjny i tym samym zademonstruje ruch bąka symetrycznego, jakim m.in. jest Ziemia (w jej przypadku precesja, czyli obrót osi obrotu wokół pobocznicy pewnego stożka, trwa 26 000 lat i okres ten nazywany jest rokiem platońskim).
  • Użycie koła wraz z zestawem nr 214. Platforma obrotowa oraz hantelki: osoba biorąca udział w doświadczeniu siada na siedzisku platformy obrotowej i stopy stawia na pomarańczowej podstawie. Druga osoba daje jej do rąk rozkręcone szybko koło żyroskopowe, najlepiej w pozycji pionowej. Dopóki osoba siedząca na platformie nie zacznie poruszać kołem tak, aby zmienić położenie wektora momentu pędu żyroskopu, platforma się nie obraca (moment pędu układu platforma z człowiekiem i kołem w pozycji pionowej jest zerowy). Przy przechylaniu koła w jedną lub drugą stronę do pozycji poziomej pojawia się pozioma składowa momentu pędu koła, co skutkuje przeciwnym momentem pędu przekazywanym na człowieka na platformie tak, aby moment pędu całego układu pozostawał zerowy.

Wykorzystanie zgodnie z podstawą programową:
IV etap edukacyjny, punkt 2., podpunkt 2), 6), 7), 8), w szczególności : „Uczeń stosuje zasadę zachowania momentu pędu do analizy ruchu".

Poniżej na filmiku znajdą Państwo przykłady zastosowania platformy obrotowej.
Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z materiałem video.

Wygląd produktu na zdjęciu może odbiegać od wyglądu produktu w rzeczywistości.

Szczegóły produktu
Z213
9997 Przedmioty
Nowy
16 innych produktów w tej samej kategorii:

kod produktu: Z057

Z057 - Dźwignia dwustronna

Wykonana z drewna dźwignia o długości 50 cm jest wyposażona w metalowy uchwyt do mocowania na statywie, cztery ruchome zaczepy i podziałkę centymetrową z zerem na środku. Nieobciążoną dźwignię można zrównoważyć ciężarkami znajdującymi się na obu jej końca
Cena 45,00 zł
Więcej
W magazynie

kod produktu: Z005

Z005 - Zestaw do demonstracji oddziaływania bezpośredniego i na odległość, zasady zachowania pędu, badania ruchu jednostaj

Metalowy tor z podziałką, cztery metalowe kulki, trzy szklane, rurka z cieczą z pęcherzykiem powietrza, pisak - do demonstracji oddziaływania bezpośredniego, „na odległość”, zas. zachowania pędu, badania ruchu jednostajnego, jednostajnie przyspieszonego
Cena 109,00 zł Cena podstawowa 119,00 zł
Więcej
W magazynie

kod produktu: Z067

Z067 - Siłomierz demonstracyjny 5 N

Zestaw zawiera duży, metalowy siłomierz o zakresie pomiarowym 0–5 N. Szerokość siłomierza wynosi 9 cm, długość 31 cm. Znajdująca się w górnej części śruba pozwala na łatwą regulację wskazania „zera” na skali pomiarowej. Dodatkowa skala (w gramach)
Cena 45,00 zł
Więcej
W magazynie
Zobacz także