0
0,00 zł
 x 

Twój koszyk jest pusty

Ostatnio oglądane produkty

z016
Zestaw nr 74. Lewitujące magnesy
70,00 zł
80,00 zł
Drukuj

Zestaw nr 74. Lewitujące magnesy

Kod produktu: Z074
Cena brutto:70,00 zł
Cena podstawowa z VAT 80,00 zł
Rabat -10,00 zł
Ilość

Zestaw składa się z czterech jednakowych magnesów pierścieniowych oraz podstawki, w której znajduje się również taki magnes. Za pomocą zestawu można ilustrować oddziaływanie na odległość, a także pierwszą i trzecią zasadę dynamiki.

Proponowane doświadczenia

Magnes nakładamy na pręt podstawki tak odwrócony, by się nad nią utrzymywał (lewitował).

Zestaw nr 16. Lewitujące magnesy

Obserwujemy zachowanie się magnesu. Stawiamy hipotezę wyjaśniającą zjawisko lewitowania magnesu.
Mimo że magnes nie dotyka podstawki, nie spada w dół, lewituje (pionowy pręt jedynie zapobiega spadnięciu magnesu na boki). Jest to przykład oddziaływania na odległość.
Jakie siły działają na lewitujący magnes? Jaka jest wartość siły wypadkowej działającej na ten magnes?
Znajdujący się w podstawce magnes działa na lewitujący magnes siłą zwróconą pionowo do góry, równoważącą ciężar magnesu. Wartość wypadkowej siły działającej na lewitujący magnes jest równa zero.
Dokładamy kolejne magnesy.

Zestaw nr 16. Lewitujące magnesy
Zestaw nr 16. Lewitujące magnesy

Obserwujemy zmniejszającą się odległość między pierwszym, najniżej położonym lewitującym magnesem a podstawką.
Jakie siły działają na ten magnes? Jaka jest wartość siły wypadkowej?

Magnes nakładamy na podstawkę tak, by na niej spoczywał. Całość stawiamy na szalce wagi szalkowej i równoważymy wagę.

Zestaw nr 16. Lewitujące magnesy

Po zaaretowaniu wagi odwracamy magnes tak, by unosił się nad podstawką.

Zestaw nr 16. Lewitujące magnesy

Próbujemy przewidzieć, czy waga pozostanie w równowadze po jej odaretowaniu.
Wynik doświadczenia tłumaczymy na podstawie I i III zasady dynamiki, rozważając siły, jakie działają na unoszący się nad podstawką magnes, oraz siłę (zwracając szczególną uwagę na jej wartość), którą magnes ten działa na podstawkę w obu przypadkach.

Podstawa programowa zobowiązuje nauczycieli do kształtowania umiejętności rozwiązywania problemów. Opisane wyżej doświadczenie może doskonale służyć temu celowi. Wytłuszczone pytanie stanowi sformułowanie problemu. Uczniowie powinni tworzyć hipotezy i uzasadniać je. Wykonanie doświadczenia stanowi weryfikację postawionych wcześniej hipotez. Końcowym etapem powinno być uzasadnienie wyniku doświadczenia z odwołaniem do zasad dynamiki (np. „Szybka powtórka z fizyki do egzaminu gimnazjalnego”, paragraf 1.4., zadanie 4.).

Wygląd produktu na zdjęciu może odbiegać od wyglądu produktu w rzeczywistości.