Wszystkie bestsellery
  • Baner EduVis pomoce dydaktyczne - ta sama jakość

    Baner EduVis pomoce dydaktyczne - ta sama jakość
z225b-cieplo-wlasciwe-cial-stalych-miedz.jpg
  • z225b-cieplo-wlasciwe-cial-stalych-miedz.jpg

Z225b - Ciepło właściwe ciał stałych - miedziany walec

Z225b
240,00 zł
Brutto
Ilość

Opis

Zestaw ten zawiera miedziany walec do wyznaczania ciepła właściwego materiału.

Budowa/Opis techniczny:
Walec ma masę około 1000 g, a jego wymiary są następujące: średnica d = 40 mm, wysokość h = 97 mm. Posiada dwa otwory równoległe do osi: idący wzdłuż osi otwór na grzałkę, średnicy ok. 12 mm oraz umieszczony z boku otwór o średnicy ok. 7 mm na termometr (niezałączony w zestawie, do kupienia jako Zestaw nr 53. Termometr alkoholowy o zakresie pomiarowym -10 ÷ 100°C).

Działanie:
Po wybraniu walca i umieszczeniu w nim grzałki oraz termometru, czekamy aż ten ostatni wskaże temperaturę początkową materiału i ją notujemy.
Grzałkę podłączamy do źródła napięcia stałego 12 V (na przykład Zestaw nr 93. Zasilacz szkolny prądu stałego i przemiennego 0-13 V/6 A lub Zestaw nr 96. Zasilacz prądu stałego 0-30V/0-3 A z płynną regulacją napięcia i natężenia prądu) i zaczynamy mierzyć czas ogrzewania. Ciepło dostarczone do walca Q możemy obliczyć znając moc grzałki P i czas ogrzewania t (Q = Pt) albo też korzystając z bieżących wskazań amperomierza i woltomierza włączonych w obwód obliczyć dokładnie zużywaną moc jako iloczyn napięcia U na grzałce i natężenia płynącego przez nią prądu I, wtedy Q = UIt.
Dzieląc dostarczoną energię cieplną Q przez masę walca m i odczytany z termometru przyrost jego temperatury T otrzymujemy ciepło właściwe materiału, z jakiego wykonano dany walec (c = Q/mT).
Wskazówki: dobrze jest zadbać o izolację termiczną zewnętrznej strony walca w trakcie doświadczenia, jak również o dobre przewodnictwo cieplne między grzałką i walcem jak i walcem i termometrem – można do tego celu użyć nieco wody lub oleju, wlanych do otworów przeznaczonych na te przyrządy.

Wykorzystanie zgodnie z podstawą programową:
III etap edukacyjny, punkt 2., podpunkt 10) „Uczeń posługuje się pojęciem ciepła właściwego (...)"; IV etap edukacyjny, punkt 5., podpunkt 12) „Uczeń wykorzystuje pojęcie ciepła właściwego oraz ciepła przemiany fazowej w analizie bilansu cieplnego", punkt. 7., podpunkt 6) „Uczeń oblicza pracę wykonaną podczas przepływu prądu przez różne elementy obwodu oraz moc rozproszoną na oporze"
IV etap edukacyjny, punkt 13., wymagania doświadczalne, podpunkt 3.: uczeń przeprowadza doświadczenie związane z wyznaczeniem ciepła właściwego.

Wygląd produktu na zdjęciu może odbiegać od wyglądu produktu w rzeczywistości.

Szczegóły produktu
Z225b
3 Przedmioty
Nowy
16 innych produktów w tej samej kategorii:

kod produktu: Z038

Z038 - Koło Maxwella

Przyrząd ma postać umieszczonej na podstawce ramy o wysokości 40 cm i szerokości 28 cm. Na niej zawieszone jest ciężkie koło o średnicy 12 cm. Całość wykonana jest z metalu. Przyrząd służy do demonstracji przemiany energii potencjalnej w kinetyczną.
Cena 170,00 zł
Więcej
W magazynie

kod produktu: Z004

Z004 - Zestaw do demonstracji oddziaływania bezpośredniego i na odległość, zasady zachowania pędu oraz badania ruchu jedno

Zestaw składa się z metalowego toru z podziałką oraz czterech metalowych i trzech szklanych kulek. Za jego pomocą można zademonstrować oddziaływanie bezpośrednie i „na odległość”, zilustrować zasadę zachowania pędu i badać ruch jednostajnie przyspieszony
Cena 69,00 zł
Więcej
W magazynie

kod produktu: Z060

Z060 - Lewitacja diamagnetyczna

Zestaw zawiera cztery magnesy neodymowe oraz dwie kwadratowe płytki (o boku około 5 mm) z grafitu pirolitycznego. Za pomocą zestawu można, poprzez lewitację diamagnetyczną, pokazać zjawisko wypychania diamagnetyka z niejednorodnego pola magnetycznego
Cena 169,00 zł
Więcej
W magazynie
Zobacz także