Zestaw składa się z dwóch polaryzatorów liniowych oprawionych w kartonowe ramki z podziałką kątową. Można za ich pomocą pokazać, że światło w naszym otoczeniu jest bardzo często światłem częściowo spolaryzowanym, a także wykonywać doświadczenia ilościowe
Zestaw zawiera szklany termometr o długości 29 cm i średnicy 6 mm oraz plastikowy futerał. Działka elementarna termometru wynosi 1°C. Termometr posiada ucho umożliwiające jego zawieszenie. Pasuje do kalorymetru (zestaw nr 37). Nie zawiera rtęci
Z010 - Zestaw do badania dyfrakcji światła na szczelinie
Z010
Zestaw zawiera okrągłą ramkę z pojedynczą szczeliną o szerokości 0,08 mm. Wykorzystując ramkę ze szczeliną, można pokazać dyfrakcję (ugięcie) wiązki światła spójnego na szczelinie...
Zestaw zawiera okrągłą ramkę z pojedynczą szczeliną o szerokości 0,08 mm.
Pokaz dyfrakcji (ugięcia) wiązki światła spójnego na szczelinie.
Szczelinę oświetlamy wiązką światła spójnego (np. z dowolnego wskaźnika laserowego). Na umieszczonym za szczelinami (najlepiej w odległości większej niż 1m) ekranie nie obserwujemy geometrycznego obrazu szczeliny, a obraz dyfrakcyjny - szereg jasnych i ciemnych prążków. Potwierdza to falową naturę światła.
Pokaz zależności szerokości prążków dyfrakcyjnych i odległości między nimi w dyfrakcyjnym obrazie szczeliny od jej szerokości.
Obserwujemy na ekranie różnice w wyglądzie obrazów dyfrakcyjnych uzyskanych po przejściu wiązki światła spójnego przez szczeliny o różnej szerokości.
Pomiar/oszacowanie długości fali światła ze wskaźnika laserowego.
Na ekranie, np. białej kartce przyczepionej do ściany, ustawionym w odległości kilku metrów za ramką zaznaczamy położenie prążków dyfrakcyjnych. Mierzymy odległości między prążkami poszczególnych rzędów a prążkiem środkowym (zerowego rzędu) oraz odległość ekranu od szczelin. Korzystając ze wzorów określających zależność odległości między prążkami (poprzez kąt α) od szerokości szczeliny (b) i od długości fali światła, bsinλ=(k+½)λ dla prążków jasnych, bsinλ=kλ dla prążków ciemnych, obliczamy długość fali użytego światła. Doświadczenie najlepiej wykonać w zaciemnionym pomieszczeniu.
W dziale „Symulacje komputerowe” znajduje się program „Dyfrakcja światła na pojedynczej szczelinie”, który pozwala wirtualnie „wykonać” to doświadczenie dla różnych szerokości szczelin oraz dla różnych długości fali padającego światła.
Przykładowy obraz dyfrakcyjny uzyskany na ekranie oddalonym o 4m od szczeliny; u góry - szerokość szczeliny 0,1mm, u dołu - szerokość szczeliny 0,2mm
Wygląd produktu na zdjęciu może odbiegać od wyglądu produktu w rzeczywistości.
Zestaw pozwala uczniom na wyprodukowanie oraz poznanie procesu wytwarzania czystej energii z ogniwa wodorowego przy użyciu ogniwa słonecznego i wody. Istnieje również możliwość magazynowania otrzymanej energii w ogniwach paliwowych. Do zestawu dołączony
Zestaw zawiera dziesięć metalowych obciążników w plastikowym pudełku. Każdy z obciążników ma masę 50g i jest zaopatrzony w dwustronny haczyk umożliwiający jego zawieszanie oraz łączenie z innymi obciążnikami...
Zestaw zawiera pięć sprężyn, każda o innym współczynniku sprężystości. Sprężyny zakończone są kółeczkami. Zestaw może służyć do wyznaczania współczynnika sprężystości sprężyn oraz badania zależności wydłużenia sprężyny od siły powodującej wydłużenie
Zestaw zawiera ramkę z podwójną szczeliną.. Umożliwia wykonanie eksperymentu analogicznego do doświadczenia wykonanego przez Thomasa Younga na początku XIX wieku, które potwierdziło falową naturę światła