- Rabat
kod produktu: Z053
kod produktu: Z053
kod produktu: Z002
Zestaw ten jest rozszerzeniem Zestawu nr 85 i zawiera 5 soczewek symulujących odpowiednio soczewki : oka zdrowego, krótko- i dalekowzrocznego wraz z soczewkami korekcyjnymi. Oprócz tego w zestawie znajdują się plansze z rysunkami oka, na których dokonuje się prezentacji oraz 4 magnesy do przymocowania plansz do tablicy.
Budowa/Opis techniczny
W skład zestawu wchodzą:
W pudełku znajdują się podpisy w ułożeniu odpowiadającym soczewkom, ponadto każda z nich od spodu posiada etykietkę identyfikacyjną.
Działanie
Po umieszczeniu ekranu z rysunkiem zdrowego oka na tablicy przy pomocy dołączonych magnesów przed rysunkiem oka pozycjonujemy źródło światła laserowego (Zestaw nr 85) z pięcioma równoległymi promieniami – ważne, aby środkowy promień pokrywał się z linią przerywaną na rysunku. Zestaw można uzupełnić o zasilacz bateryjny (zestaw nr 115) – również przystosowany do magnetycznego mocowania na tablicy magnetycznej. W zasilaczu można stosować baterie lub akumulatory typu AA. Użycie zasilacza bateryjnego zamiast zasilacza sieciowego znacznie ułatwia wykonanie doświadczeń w sytuacji, gdy w pobliżu tablicy nie ma gniazdka instalacji elektrycznej. Dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo uczniów samodzielnie wykonujących doświadczenia.
W zaznaczonym miejscu soczewki oka umieszczamy soczewkę oznaczoną jako „oko zdrowe". Promienie w oku ogniskują się na siatkówce.
Dalekowzroczność: usuwamy soczewkę oka zdrowego i wymieniamy planszę na tę przeznaczoną dla oka dalekowzrocznego. Wstawiamy soczewkę oka z tą wadą optyczną w oznaczone miejsce na rysunku (czarny obrys soczewki). Obserwujemy jak promienie świetlne ogniskują się za siatkówką, co znaczy że na niej powstaje nieostry obraz.
Dodajemy przed okiem w oznaczonym (szary obrys soczewki) miejscu soczewkę skupiającą korygującą dalekowzroczność. Promienie świetlne skupiają się znów na siatkówce.
Analogicznie postępujemy z planszą i soczewkami do demonstracji krótkowzroczności.
UWAGA! Pleksiglas, z którego wykonane są soczewki łatwo można zarysować, dlatego też należy chwytać soczewki palcami za powierzchnie niezałamujące, tj. najmniejsze przeciwległe ściany.
Przykładowe wykorzystanie pomocne w realizacji podstawy programowej
III etap edukacyjny, punkt 7., podpunkt 8). „Uczeń wyjaśnia pojęcia krótkowzroczności i dalekowzroczności oraz opisuje rolę soczewek w ich korygowaniu".
Wygląd produktu na zdjęciu może odbiegać od wyglądu produktu w rzeczywistości.
kod produktu: Z067
kod produktu: HOR09
kod produktu: Z115
check_circle
check_circle