Wszystkie bestsellery
  • Baner EduVis pomoce dydaktyczne - ta sama jakość

    Baner EduVis pomoce dydaktyczne - ta sama jakość
  • Rabat
z225-komplet-cieplo-wlasciwe-cial-stalych.jpg
  • z225-komplet-cieplo-wlasciwe-cial-stalych.jpg

Komplet do wyznaczania ciepła właściwego ciał stałych (Z225a, Z225b, Z225c, Z225d, Z226)

KOM03
670,00 zł
620,00 zł Zniżka 50,00 zł
Brutto
Najniższa cena w okresie 30 dni przed obniżką: 670,00 zł
Ilość

Opis

Zestaw ten zawiera cztery walce wykonane z różnych substancji: aluminium, miedzi, stali i mosiądzu oraz grzałkę, która pozwala na ich ogrzewanie od środka. Stwarza to doskonały sposób na doświadczalne wyznaczenie ciepła właściwego materiału, z jakiego wykonano poszczególne walce.

Budowa/Opis techniczny:
Każdy z walców ma masę około 1000 g, przez co ich wymiary są następujące: miedziany – średnica d = 40 mm, wysokość h = 97 mm, mosiężny d = 40 mm, h = 102 mm, stalowy d = 44 mm, h – 91 mm, aluminiowy d = 74 mm, h = 86 mm. Każdy z walców posiada dwa otwory równoległe do ich osi: idący wzdłuż osi otwór na grzałkę, średnicy ok. 12 mm oraz umieszczony z boku otwór o średnicy ok. 7 mm na termometr (niezałączony w zestawie, do kupienia jako Zestaw nr 53. Termometr alkoholowy o zakresie pomiarowym -10 ÷ 100°C). Grzałka o mocy 50 W i napięciu znamionowym 12 V zatopiona jest w metalowym pręcie o średnicy 10 mm i długości 12 cm, z którego odchodzą dwa przewody o długości ok. 20 cm, zakończone metalowymi oczkami.

Działanie:
Po wybraniu walca i umieszczeniu w nim grzałki oraz termometru, czekamy aż ten ostatni wskaże temperaturę początkową materiału i ją notujemy.
Grzałkę podłączamy do źródła napięcia stałego 12 V (np. Zestaw nr 93. Zasilacz szkolny prądu stałego i przemiennego 0-13 V/6 A lub Zestaw nr 96. Zasilacz prądu stałego 0-30V/0-3 A z płynną regulacją napięcia i natężenia prądu) i zaczynamy mierzyć czas ogrzewania (np. Zestaw nr 110. Stoper elektroniczny). Ciepło dostarczone do walca Q możemy obliczyć znając moc grzałki P i czas ogrzewania t (Q = Pt) albo też korzystając z bieżących wskazań amperomierza i woltomierza włączonych w obwód obliczyć dokładnie zużywaną moc jako iloczyn napięcia U na grzałce i natężenia płynącego przez nią prądu I, wtedy Q = UIt.
Dzieląc dostarczoną energię cieplną Q przez masę walca m i odczytany z termometru przyrost jego temperatury T otrzymujemy ciepło właściwe materiału, z jakiego wykonano dany walec (c = Q/mT).
Wskazówki: dobrze jest zadbać o izolację termiczną zewnętrznej strony walca w trakcie doświadczenia, jak również o dobre przewodnictwo cieplne między grzałką i walcem jak i walcem i termometrem – można do tego celu użyć nieco wody lub oleju, wlanych do otworów przeznaczonych na te przyrządy.

Wykorzystanie zgodnie z podstawą programową:
III etap edukacyjny, punkt 2., podpunkt 10) „Uczeń posługuje się pojęciem ciepła właściwego (...)"; IV etap edukacyjny, punkt 5., podpunkt 12) „Uczeń wykorzystuje pojęcie ciepła właściwego oraz ciepła przemiany fazowej w analizie bilansu cieplnego", punkt. 7., podpunkt 6) „Uczeń oblicza pracę wykonaną podczas przepływu prądu przez różne elementy obwodu oraz moc rozproszoną na oporze"
IV etap edukacyjny, punkt 13., wymagania doświadczalne, podpunkt 3.: uczeń przeprowadza doświadczenie związane z wyznaczeniem ciepła właściwego.

Wygląd produktu na zdjęciu może odbiegać od wyglądu produktu w rzeczywistości.

Szczegóły produktu
KOM03
2 Przedmioty
Nowy
16 innych produktów w tej samej kategorii:

kod produktu: Z022

Z022 - Siłomierz 10 N

Zestaw zawiera siłomierz o zakresie pomiarowym 0-10 N. Siłomierz posiada przezroczysty korpus, co umożliwia poznanie jego wewnętrznej budowy. Znajdująca się w górnej części nakrętka pozwala na łatwą regulację wskazania „zera” na skali pomiarowej
Cena 20,00 zł
Więcej
W magazynie

kod produktu: Z005

Z005 - Zestaw do demonstracji oddziaływania bezpośredniego i na odległość, zasady zachowania pędu, badania ruchu jednostaj

Metalowy tor z podziałką, cztery metalowe kulki, trzy szklane, rurka z cieczą z pęcherzykiem powietrza, pisak - do demonstracji oddziaływania bezpośredniego, „na odległość”, zas. zachowania pędu, badania ruchu jednostajnego, jednostajnie przyspieszonego
Cena 109,00 zł Cena podstawowa 119,00 zł
Więcej
W magazynie

kod produktu: Z019

Z019 - Siłomierz 5 N

Jest to siłomierz o zakresie pomiarowym 0-5 N. Posiada przezroczysty korpus, co umożliwia korzystne dydaktycznie poznanie jego wewnętrznej budowy. Znajdująca się w górnej części nakrętka pozwala na łatwą regulację wskazania „zera” na skali pomiarowej
Cena 20,00 zł
Więcej
W magazynie
Zobacz także

kod produktu: Z037

Z037 - Kalorymetr

Zestaw zawiera aluminiowy kalorymetr o średnicy 10 cm i wysokości 11 cm. Pojemność naczynia wewnętrznego wynosi 200 cm3. Kalorymetr posiada plastikową przykrywkę z mieszadełkiem, otworem wlewowym i otworem przeznaczonym dla termometru.
Cena 75,00 zł
Więcej
W magazynie

kod produktu: Z096

Z096 - Zasilacz prądu stałego 0-30V/0-3 A z płynną regulacją napięcia i natężenia prądu

Uniwersalny zasilacz szkolny wyposażony w ciągłą regulację wyjściowego, stabilizowanego napięcia stałego w zakresie 1–30 V lub stabilizowanego natężenia prądu w zakresie 0–3 A oraz w cyfrowe wskaźniki napięcia oraz natężenia prądu wyjściowego
Cena 325,00 zł Cena podstawowa 375,00 zł
Więcej
W magazynie