kod produktu: Z053
kod produktu: Z053
kod produktu: Z002
Zestaw ten zawiera grzałkę, która pozwala na ogrzewanie walców od środka. Stwarza to doskonały sposób na doświadczalne wyznaczenie ciepła właściwego materiału, z jakiego wykonano poszczególne walce.
Budowa/Opis techniczny:
Grzałka o mocy 50 W i napięciu znamionowym 12 V zatopiona jest w metalowym pręcie o średnicy 10 mm i długości 12 cm, z którego odchodzą dwa przewody o długości ok. 20 cm, zakończone metalowymi oczkami.
Działanie:
Po wybraniu walca(np. Zestaw nr 225a. Ciepło właściwe ciał stałych - mosiężny walec,) i umieszczeniu w nim grzałki oraz termometru, czekamy aż ten ostatni wskaże temperaturę początkową materiału i ją notujemy.
Grzałkę podłączamy do źródła napięcia stałego 12 V (na przykład Zestaw nr 93. Zasilacz szkolny prądu stałego i przemiennego 0-13 V/6 A lub Zestaw nr 96. Zasilacz prądu stałego 0-30V/0-3 A z płynną regulacją napięcia i natężenia prądu) i zaczynamy mierzyć czas ogrzewania. Ciepło dostarczone do walca Q możemy obliczyć znając moc grzałki P i czas ogrzewania t (Q = Pt) albo też korzystając z bieżących wskazań amperomierza i woltomierza włączonych w obwód obliczyć dokładnie zużywaną moc jako iloczyn napięcia U na grzałce i natężenia płynącego przez nią prądu I, wtedy Q = UIt.
Dzieląc dostarczoną energię cieplną Q przez masę walca m i odczytany z termometru przyrost jego temperatury T otrzymujemy ciepło właściwe materiału, z jakiego wykonano dany walec (c = Q/mT).
Wskazówki: dobrze jest zadbać o izolację termiczną zewnętrznej strony walca w trakcie doświadczenia, jak również o dobre przewodnictwo cieplne między grzałką i walcem jak i walcem i termometrem – można do tego celu użyć nieco wody lub oleju, wlanych do otworów przeznaczonych na te przyrządy.
Wykorzystanie zgodnie z podstawą programową:
III etap edukacyjny, punkt 2., podpunkt 10) „Uczeń posługuje się pojęciem ciepła właściwego (...)"; IV etap edukacyjny, punkt 5., podpunkt 12) „Uczeń wykorzystuje pojęcie ciepła właściwego oraz ciepła przemiany fazowej w analizie bilansu cieplnego", punkt. 7., podpunkt 6) „Uczeń oblicza pracę wykonaną podczas przepływu prądu przez różne elementy obwodu oraz moc rozproszoną na oporze"
IV etap edukacyjny, punkt 13., wymagania doświadczalne, podpunkt 3.: uczeń przeprowadza doświadczenie związane z wyznaczeniem ciepła właściwego.
Wygląd produktu na zdjęciu może odbiegać od wyglądu produktu w rzeczywistości.
kod produktu: Z065
kod produktu: HOR10
kod produktu: Z025
kod produktu: Z109
kod produktu: Z064
kod produktu: Z053
kod produktu: Z093
kod produktu: Z096
check_circle
check_circle