kod produktu: Z053
kod produktu: Z053
kod produktu: Z002
Zestaw ten prezentuje działający model silnika cieplnego, który to przetwarza energię cieplną w mechaniczną, bez procesu wewnętrznego spalania paliwa. Energia dostarczana jest z zewnątrz, dzięki czemu możliwe jest zasilanie go z dowolnego jej źródła, w szczególności ze spalania, lecz nie jest to konieczne. Jego sprawność jest zbliżona do sprawności silnika Carnota, przy tym jest praktycznie bezgłośny (brak rozrządu, wydechu i ciągłość pracy).
Budowa/Opis techniczny:
Na drewnianej podstawie o wymiarach 18 cm x 9 cm i wysokości 1 cm znajduje się silnik, miejsce na palnik z uchwytem oraz odbiornik energii: prądnica zasilająca cztery diody elektroluminescencyjne. Sam silnik posiada koło zamachowe o średnicy ok. 5,5 cm, dwa cylindry , między którymi przetłaczane jest ogrzewane i ochładzane powietrze oraz napęd pasowy przekazujący ruch obrotowy na prądnicę.
Dodatkowo w skład zestawu wchodzi mały szklany palnik spirytusowy z knotem oraz zestaw narzędzi serwisowych oraz części zapasowych (klucze inbusowe, uszczelki, cylindry).
Działanie:
W tej realizacji silnik składa się z dwóch cylindrów („ciepłego" i „zimnego"), połączonych podstawami przez aluminiowy łącznik, w którym jest kanał pozwalający stałej ilości gazu roboczego przemieszczać się między cylindrami. W obu cylindrach są tłoki, dalej połączone z wałem korbowym, tak aby tłok w cylindrze ciepłym wyprzedzał tłok w cylindrze zimnym o 1/4 cyklu ruchu (można poznać to po przesunięciu o kąt prosty mocowania korbowodów na kole zamachowym).
Gaz ogrzewany w cylindrze ciepłym zwiększa swą objętość i jest przepompowywany do cylindra zimnego, gdzie ją zmniejsza i w minimum objętości jest przepompowywany z powrotem do cylindra ciepłego.
Aby model uruchomić, należy ustawić go poziomo, sprawdzić łatwość obrotu koła zamachowego przez przekręcenie go ręką oraz upewnić się, że korbowody z tłoków nachodzą na sworznie w wale zgodnie z powyższym opisem (przesunięcie o kąt prosty). Następnie palnik z knotem, uzupełniony alkoholem, wstawiamy pod cylinder ciepły i podpalamy knot. Knot nie powinien dotykać cylindra. Po około pół minuty, o ile silnik sam nie ruszy, zakręcamy lekko kołem zamachowym. Silnik dalej pracuje sam, rozpędzając koło zamachowe i powodując świecenie zasilanych prze niego diod.
W celu zatrzymania silnika radzimy najpierw wyjąć delikatnie palnik i go potem zgasić, silnik zaś pozostawić do naturalnego ostygnięcia.
kod produktu: Z123
kod produktu: Z067
kod produktu: Z012
kod produktu: Z125
kod produktu: Z086
kod produktu: Z113
check_circle
check_circle