kod produktu: Z053
kod produktu: Z053
kod produktu: Z002
Siłomierz dwukierunkowy pozwala mierzyć siłę którą ciągnie on ciało zawieszone na dołączonym haczyku (bądź położone na stoliku siłomierza) lub też siłę którą siłomierz naciska na ciało dzięki stolikowi. W obu kierunkach zakres siłomierza to 10 N (odpowiadający ciężarowi ciała o masie ok. 1 kg).
Budowa/Opis techniczny:
Długość urządzenia to 35 cm, przy szerokości ok. 4 cm i grubości 2 cm (średnica dolnego stolika to 4,5 cm). Pełna skala (w obie strony) ma długość ok. 12 cm, jednemu niutonowi odpowiada długość 6 mm (podziałka do 0,2 N).
Konstrukcja wewnętrzna opiera się na sprężynie, w której połowie długości zaczepione jest ramię robocze ze wskaźnikiem (zakończone stolikiem i haczykiem na dole). Oba końce sprężyny są zamocowane na stałe w obudowie siłomierza.
W górnej części siłomierza znajduje się oczko do jego zawieszenia oraz śruba regulacyjna do poprawnego ustawienia położenia zerowego wskaźnika na skali.
Działanie:
Oprócz standardowego zastosowania siłomierza w sposób w jaki działa przeważająca większość z nich (zwykłe rozciąganie sprężyny) dzięki możliwości użycia stolika dla docisku można na przykład bezpośrednio pokazać wartość siły potrzebnej do podniesienia ciała za pomocą dźwigni dwustronnej (Zestaw nr 57. Dźwignia dwustronna) Innym zastosowaniem może być pomiar siły wyporu działającej na ciało zanurzone w wodzie a wykonane z substancji o gęstości mniejszej od gęstości wody. Ciało wtedy samo wypływa ale można skorzystać z dociskającego trybu pracy siłomierza aby przytrzymać je pod powierzchnią wody. Takie doświadczenie nie jest możliwe z wykorzystaniem jedynie tradycyjnego siłomierza.
Dzięki zastosowaniu stolika siłomierz może być użyty jako podręczna waga do 1 kg nawet w przypadku ciał bez haczyka do zwieszenia.
Przykładowe wykorzystanie pomocne w realizacji podstawy programowej (optyka):
III etap edukacyjny, punkt 1., podpunkt 11). „Uczeń wyjaśnia działanie dźwigni dwustronnej, bloku nieruchomego , kołowrotu".
III etap edukacyjny, wymagania doświadczalne, punkt 3). „Uczeń dokonuje pomiaru siły wyporu za pomocą siłomierza (dla ciała wykonanego z jednorodnej substancji o gęstości większej od gęstości wody)."
kod produktu: Z120
kod produktu: Z020
kod produktu: Z015
kod produktu: Z051
kod produktu: Z019
kod produktu: Z022
kod produktu: Z043
kod produktu: Z057
kod produktu: Z066
kod produktu: Z067
kod produktu: Z068
kod produktu: Z083
kod produktu: KS01
check_circle
check_circle