kod produktu: Z053
kod produktu: Z053
kod produktu: Z002
Zestaw zawiera dwie igły magnetyczne z podstawkami, na których mogą się swobodnie obracać. Mogą służyć zarówno jako kompasy, jako wskaźniki namagnesowania badanych ciał oraz wskaźniki pola magnetycznego przewodników, w których płynie prąd.
Budowa/Opis techniczny
Zestaw składa się z dwóch składanych podstawek (cokoły o średnicy ok. 6,5 cm i słupki o wysokości ok. 11 cm z igłami zabezpieczonymi kapturkami) i dwóch trwale namagnesowanych igieł o długości 14 cm każda. Koniec czerwonej strony to biegun północny magnesu, białej zaś południowy.
Przy składaniu zestawu należy pamiętać o zdjęciu kapturków ochronnych z igieł na szczytach podstawek.
Działanie
Aby wykazać rodzaje oddziaływań magnetycznych wystarczy jedną z igieł użyć jako magnes trwały trzymany w ręce a drugą w jej normalnej pozycji, na igle statywu. Zbliżamy delikatnie koniec jednej igły do końca drugiej, stwierdzając odpychanie tych samych i przyciąganie przeciwnych biegunów.
Aby wykazać namagnesowanie badanego ciała zbliżamy go delikatnie do jednego z końców igły magnetycznej i obserwujemy skutki ich oddziaływania. Powtarzamy to z drugim końcem igły – jeśli dwukrotnie obserwujemy przyciąganie to mamy do czynienia z materiałem ferromagnetycznym nienamagnesowanym.
Aby wykazać istnienie pola magnetycznego przewodnika z prądem igłę podstawiamy pod rozciągnięty na izolatorach gruby przewodnik, równoległy do igły, przez który przez opornik regulowany przepuszczamy stały prąd elektryczny o natężeniu rzędu kilku amperów. Igła magnetyczna odchyla się i zajmuje pozycję prostopadłą do przewodnika. Mniejsze odchylenie będzie widoczne nawet przy zasileniu dwóch żarówek połączonych równolegle (Zestaw nr 77) pod przewodem doprowadzającym prąd do obu lampek.
Uwagi praktyczne
Nie należy do igieł za bardzo zbliżać mocnych magnesów (jak neodymowe), gdyż niezależnie od biegunowości igła zostanie przyciągnięta i może zmienić namagnesowanie.
Należy zawsze zbliżać przedmioty namagnesowane do końców igieł, nie zaś do ich środka bądź w połowie odległości między środkiem i końcem.
Aby igły magnetyczne służyły jak najdłużej przechowujemy je razem, zdjęte z podstawek i złożone przeciwnymi biegunami (tak, jak zostały wyciągnięte z pudełka), z daleka od magnesów, zwłaszcza silnych.
Przykładowe wykorzystanie pomocne w realizacji podstawy programowej z fizyki
III etap edukacyjny, punkt 5., podpunkt 1). „Uczeń nazywa bieguny magnetyczne magnesów trwałych i opisuje charakter oddziaływań między nimi", podpunkt 2). „Uczeń opisuje zachowanie igły magnetycznej w obecności magnesu oraz zasadę działania kompasu", podpunkt 4). „Uczeń opisuje działanie przewodnika z prądem na igłę magnetyczną".
Wygląd produktu na zdjęciu może odbiegać od wyglądu produktu w rzeczywistości.
kod produktu: Z032
kod produktu: MSPZS4
kod produktu: Z002
kod produktu: Z126
kod produktu: Z035
kod produktu: Z036
kod produktu: Z093
kod produktu: Z095
kod produktu: Z102
check_circle
check_circle