kod produktu: Z053
kod produktu: Z053
kod produktu: Z002
Zestaw płytek ceramicznych do eksperymentów kroplowych składa się z 5 płytek o sześciu wgłębieniach. Może być wykorzystywany do doświadczeń uczniowskich na wszystkich etapach edukacyjnych...
Zestaw płytek ceramicznych do eksperymentów kroplowych składa się z 5 płytek o sześciu wgłębieniach. Może być wykorzystywany do doświadczeń uczniowskich na wszystkich etapach edukacyjnych. Używanie do eksperymentów małych ilości odczynników czyni zestaw tanim i bezpiecznym dla uczniów, a jednocześnie ogranicza do minimum powstawanie szkodliwych odpadów. Zestaw ten polecamy zwłaszcza do reakcji w roztworach wodnych.
Potrzebne materiały i przyrządy:
1. Papierki wskaźnikowe (Chemiczny zestaw nr 37)
2. Płytka do analizy kroplowej (Chemiczny zestaw nr 15)
3. Pęseta (Chemiczny zestaw nr 18)
Potrzebne odczynniki:
Należy zgromadzić możliwie szeroki zestaw substancji, których roztwory wodne wykazują odczyn od silnie kwaśnego do silnie zasadowego. Mogą to być przykładowo: kwas solny (5-10% r-r), kwas octowy (5-10%), woda destylowana, sól kuchenna, wodorowęglan sodu, wodorotlenek sodu. Część odczynników można zastąpić łatwymi do zdobycia substancjami: kwas octowy – ocet spożywczy; wodorowęglan sodu - soda oczyszczona; wodorotlenek sodu - główny składnik preparatu do udrażniania rur.
Wykonanie doświadczenia:
Kilka kropli każdego odczynnika należy umieścić w zagłębieniu płytki ceramicznej (w przypadku substancji stałych sporządzić ok 5% roztwory wodne). Należy zachować ostrożność przy pracy z substancjami żrącymi. Do testów należy przygotować paski wskaźnikowe w odcinkach o długości ok 1 cm i posługując się pęsetą zanurzać końce pasków do kolejnych roztworów, obserwując zmiany barwy i porównując je ze skalą barw na opakowaniu. Z uwagi na prostotę doświadczenia i jego wartość merytoryczną wskazane jest, aby uczniowie wykonali je samodzielnie.
Przy okazji tego doświadczenia można polecić uczniom wyjaśnienie przyczyny obserwowanych odczynów substancji za pomocą odpowiednich równań reakcji, ograniczając się do zagadnień, które są już uczniom znane (a więc np. z wyłączeniem NaHCO3 – hydroliza, czy też CH3COOH – kwasy karboksylowe, jeśli te zagadnienia nie były omawiane).
Jeśli dysponuje się destylarką, warto jest porównać odczyn wody świeżo destylowanej z wodą kilkudniową. Lekko kwaśny odczyn wody kilkudniowej spowodowany jest pochłanianiem dwutlenku węgla z powietrza, który zakwasza wodę. Przed zbadaniem odczynu wody destylowanej można zapytać uczniów, jakiego wyniku się spodziewają, a następnie wyjaśnić ewentualną rozbieżność.
W doświadczeniu tym można oczywiście zbadać znacznie więcej różnych substancji, wykorzystując także propozycje uczniów. Można zbadać substancje, które dadzą wynik zaskakujący – np. papierek wskaźnikowy wrzucony do stężonego kwasu siarkowego zrobi się czarny (usunięcie wody konstytucynej z celulozy powoduje jej zwęglenie).
Jeśli dysponuje się innymi wskaźnikami (oranż metylowy, fenoloftaleina), można przy ich użyciu zbadać te same substancje.
Wykorzystanie zgodnie z podstawą programową:
III etap edukacyjny, punkt 6., podpunkty 6), 7), 8)
IV etap edukacyjny, zakres rozszerzony, punkt 5., podpunkty 8), 9)
Wygląd produktu na zdjęciu może odbiegać od wyglądu produktu w rzeczywistości.
kod produktu: C014
kod produktu: C011
kod produktu: C019
kod produktu: C018
kod produktu: C037
check_circle
check_circle