kod produktu: Z053
kod produktu: Z053
kod produktu: Z002
W skład zestawu wchodzą trzy metalowe pęsety przeznaczone do chwytania i przenoszenia niewielkich ilości substancji lub przedmiotów, których właściwości, np. temperatura bądź mały rozmiar, uniemożliwiają manipulację za pomocą rąk. Używając metalowych
W skład zestawu wchodzą trzy metalowe pęsety przeznaczone do chwytania i przenoszenia niewielkich ilości substancji lub przedmiotów, których właściwości, np. temperatura bądź mały rozmiar, uniemożliwiają manipulację za pomocą rąk. Używając metalowych pęset, można również spalać niewielkie ilości substancji, np. magnezu, na powietrzu lub w cylindrze wypełnionym gazem. Zestaw może być wykorzystany zarówno przez uczniów, jak i nauczycieli na wszystkich etapach kształcenia – w szkole podstawowej na lekcjach przyrody, w szkołach gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej na lekcjach chemii, biologii i fizyki.
Potrzebne materiały i przyrządy:
1. Papierki wskaźnikowe (Chemiczny zestaw nr 37)
2. Płytka do analizy kroplowej (Chemiczny zestaw nr 15)
3. Pęseta (Chemiczny zestaw nr 18)
Potrzebne odczynniki:
Należy zgromadzić możliwie szeroki zestaw substancji, których roztwory wodne wykazują odczyn od silnie kwaśnego do silnie zasadowego. Mogą to być przykładowo: kwas solny (5-10% r-r), kwas octowy (5-10%), woda destylowana, sól kuchenna, wodorowęglan sodu, wodorotlenek sodu. Część odczynników można zastąpić łatwymi do zdobycia substancjami: kwas octowy – ocet spożywczy; wodorowęglan sodu - soda oczyszczona; wodorotlenek sodu - główny składnik preparatu do udrażniania rur.
Wykonanie doświadczenia:
Kilka kropli każdego odczynnika należy umieścić w zagłębieniu płytki ceramicznej (w przypadku substancji stałych sporządzić ok 5% roztwory wodne). Należy zachować ostrożność przy pracy z substancjami żrącymi. Do testów należy przygotować paski wskaźnikowe w odcinkach o długości ok 1 cm i posługując się pęsetą zanurzać końce pasków do kolejnych roztworów, obserwując zmiany barwy i porównując je ze skalą barw na opakowaniu. Z uwagi na prostotę doświadczenia i jego wartość merytoryczną wskazane jest, aby uczniowie wykonali je samodzielnie.
Przy okazji tego doświadczenia można polecić uczniom wyjaśnienie przyczyny obserwowanych odczynów substancji za pomocą odpowiednich równań reakcji, ograniczając się do zagadnień, które są już uczniom znane (a więc np. z wyłączeniem NaHCO3 – hydroliza, czy też CH3COOH – kwasy karboksylowe, jeśli te zagadnienia nie były omawiane).
Jeśli dysponuje się destylarką, warto jest porównać odczyn wody świeżo destylowanej z wodą kilkudniową. Lekko kwaśny odczyn wody kilkudniowej spowodowany jest pochłanianiem dwutlenku węgla z powietrza, który zakwasza wodę. Przed zbadaniem odczynu wody destylowanej można zapytać uczniów, jakiego wyniku się spodziewają, a następnie wyjaśnić ewentualną rozbieżność.
W doświadczeniu tym można oczywiście zbadać znacznie więcej różnych substancji, wykorzystując także propozycje uczniów. Można zbadać substancje, które dadzą wynik zaskakujący – np. papierek wskaźnikowy wrzucony do stężonego kwasu siarkowego zrobi się czarny (usunięcie wody konstytucynej z celulozy powoduje jej zwęglenie).
Jeśli dysponuje się innymi wskaźnikami (oranż metylowy, fenoloftaleina), można przy ich użyciu zbadać te same substancje.
Wygląd produktu na zdjęciu może odbiegać od wyglądu produktu w rzeczywistości.
kod produktu: C026
kod produktu: C020
kod produktu: C016
kod produktu: C022
kod produktu: C015
kod produktu: C037
check_circle
check_circle